Fără categorie

Orban: Trebuie să readucem meritocraţia şi profesionalismul în sectoarele publice; misiunea principală e a sistemului de educaţie

Preşedintele PNL Ludovic Orban a declarat sâmbătă, în cadrul Forumului Educaţiei organizat la Iaşi, în România după Revoluţie "s-au fabricat universităţi prin decizii politice, atât prin universităţi de stat cât şi universităţi private, pe bandă rulantă", iar produsele acestora sunt mulţi dintre cei pe care îi vedem azi "în capul pârghiei".

"O să spun lucruri care probabil nu o să le placă unora. S-au fabricat universităţi prin decizii politice, atât prin universităţi de stat cât şi universităţi private, pe bandă rulantă, după Revoluţie. Din păcate, mulţi dintre cei pe care îi vedem azi în capul pârghiei sunt produsele acestor universităţi cu diplome făcute pe puncte, de oameni care nici nu au trecut pe la cursuri, de oameni care faultează limba română în fiecare apariţie publică, de oameni care nu au o minimă înzestrare intelectuală, un minim bagaj de cunoştinţe care să le permită să aibă o vedere de ansamblu într-un domeniu sau altul a societăţii. Trebuie să readucem competenţa, meritocraţia, trebuie să readucem profesionalismul în toate sectoarele publice din România. Misiunea principală în acest proces de readucerea a României într-o situaţie de normalitate aparţine în primul rând sistemului de educaţie, ceea ce este preocuparea noastră", a declarat Orban, în cadrul evenimentului organizat de PNL Iaşi.

În ceea ce priveşte învăţământul preuniversitar, liderul liberalilor a spus audienţei că elevii ar trebui întrebaţi cât mai des despre ceea ce îşi doresc de la şcoală.

"Unul dintre lucrurile de care spun elevii că au nevoie e ca profesorii să fie mai prietenoşi şi mai apropiaţi în discuţiile cu ei, să fie mai deschişi la ceea ce spun copiii. Ştim foarte bine că există încă, ca o continuare a modului în care este organizată educaţia, un raport de autoritate care este păstrat de cadrele didactice în relaţia cu elevul. Este mai comod să-l ţină la distanţă, să nu îl laşi să se manifeste, să nu îl laşi să se exprime. Pur şi simplu să îţi predai materia şi după aia să îi determini pe copii să înveţe. Mai e o chestiune care s-ar putea să nu le placă unor cadre didactice, dar eu cred că nu putem merge doar pe ideea că elevul este numai obligat să înveţe", a spus Ludovic Orban.

Liderul liberalilor a spus, totodată, că este nevoie ca dascălii să fie determinaţi să creeze şi să predea cu mai mult interes pentru materia şcolară, astfel încât să determine interesul copiilor pentru a absorbi informaţii, pentru a le trezi interesul faţă de materiile respective.

"Când spun copiii că vor profesori mai apropiaţi, mai prietenoşi şi care să ţină cont de ei o spun şi pentru ca să înveţe mai bine. Nu numai pentru că vor ei neapărat să îşi spună cuvântul şi să fie ascultaţi. Cred în mare parte că în şcoala românească nu trebuie să asigurăm doar un transfer de cunoştinţe. Trebuie să şlefuim caracterele, să construim personalităţi. Cred că trebuie să-i pregătim pe copii pentru o viaţă, care viaţă nu este uşoară, viaţa este o competiţie permanentă, să-i pregătim pentru a deveni mai buni, o competiţie pentru a învăţa permanent, inclusiv după ce ies de pe băncile şcolii. Cred că trebuie să acordăm mai multă atenţie  parametrilor inteligenţei nu numai capacităţii de memorare  şi reproducere. Trebuie să dezvoltăm socialitatea, creativitatea, capacitatea de analiză şi sinteză. Aceştia sunt parametrii inteligenţei care într-adevăr îi vor ajuta pe copii să privească critic, să aibă capacitatea să analizeze rapid o situaţie şi să poată lua decizii potrivite", a spus Ludovic Orban.

În opinia liderului PNL, doar ascultarea sau disciplina nu sunt suficiente, ci este necesară şi dezvoltarea şi încurajarea iniţiativei elevilor, "a unei atitudini de asumare de răspundere, a unei atitudini curajoase, a unei atitudini prin care să-i determini pe copii să nu meargă numai pe drumuri bătute, ci să calce şi pe drumuri nebătute".

În discursul său, Orban a subliniat necesitatea evoluţiei şi dezvoltării profesionale a cadrelor didactice, menţionând că universităţile pot organiza module de pedagogie, dar şi faptul că este nevoie de o infuzie de cadre tinere în sistem.

El a subliniat, totodată, importanţa relansării învăţământului profesional, menţionând în acest sens că degeaba sunt atrase investiţii sau se încearcă relansarea industriei dacă nu există meseriaşi şi specialişti.

"De cele mai multe ori cifra de şcolarizare se stabileşte inerţial, fără niciun fel de adaptare, fără niciun fel de mobilitate, fără să se ţină cont de nevoile reale. Dacă într-o localitate există o investiţie în care ai nevoie de strungari, frezori sau prelucrători prin aşchiere sau confecţioneri metalici, trebuie să dezvolţi clase pentru aceste meserii. Nu poţi să faci confecţioneri numai că ai profesori sau instructori care să îi înveţe meseria. Relansarea învăţământului profesional şi tehnic este importantă. În 15 ani au ieşit extrem de puţini meseriaşi. La ora actuală dai cu tunul pentru a găsi meseriaşi buni, oameni cu pregătire în toate domeniile de activitate. Absenţa acestor meseriaşi e o frână în calea dezvoltării economice. Degeaba lansăm un program de reindustrializare a României, de atragerea investiţiilor, de dezvoltare de capacităţi dacă şcolile profesionale, dacă liceele tehnologice nu generează meseriile care sunt căutate pe piaţă şi care sunt căutate de cei care vor să investească", a mai spus Ludovic Orban. AGERPRES / (A – autor: Daniela Malache, editor: Marius Frăţilă, editor online: Irina Giurgiu)

Sursa: Agerpres

Back To Top